Het moet een stuk makkelijker en daarmee aantrekkelijker worden om een leasefiets van de zaak te gaan rijden. Dit wil de overheid bereiken met een versoepeling van de fiscale regeling die geldt voor een fiets van de zaak. De regeling moet per 1 januari 2020 ingaan.
In een bericht aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Snel van Financiën dat fietsen gezond is en goed voor het milieu.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de autoritten tussen woning en werk korter is dan 7,5 kilometer. Als meer mensen voor het woon-werkverkeer de fiets gebruiken, draagt dat bij aan een betere doorstroming op de weg en minder luchtvervuiling.
Huidige situatie
Als de werkgever nu een fiets aan de werknemer ter beschikking stelt (de werkgever blijft dus eigenaar van de fiets) dan moet de waarde van het privévoordeel op basis van de totale kosten van de fiets maal het aantal privé-kilometers worden berekend.
Er moet dus een kilometerregistratie worden bijgehouden, waarin onderscheid gemaakt wordt tussen privégebruik en woon-werkverkeer. Deze situatie veroorzaakt een gering gebruik van de fiets van de zaak. Er rijden op dit moment slechts zo’n 10.000 werknemers op een fiets van de zaak.
Makkelijkere regeling
Als de huidige regeling en de uitvoering daarvan makkelijker wordt gemaakt, zal de fiets van de zaak veel aantrekkelijker worden. Dat is dan ook de bedoeling van het kabinet. Een simpele forfaitaire bijtelling voor de fiets moet de fiets naast de auto zetten als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Auto en fiets mogen dan naast elkaar gebruikt worden, waarbij het voor werknemers aantrekkelijker moet worden om bijvoorbeeld een aantal dagen per week de fiets naar het werk te pakken.
Het plan is om het privévoordeel van de fiets of fiets met elektrische ondersteuning te waarderen tegen 7% van de waarde. Bij een fiets met bijvoorbeeld een waarde van € 1.500 bedraagt de bijtelling waarover de werknemer belasting moet betalen € 1.500 x 7% is € 105 op jaarbasis.
Tot het jaar 2020 is het handiger om de werknemer een reiskostenvergoeding van 19 eurocent per kilometer te betalen voor het gebruik van zijn eigen fiets. Kiest u als werkgever om in 2020 aan de werknemer een fiets ter beschikking te stellen, dan mag het voordeel privégebruik ook in de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Daar moet uiteraard budget voor zijn. Wij kunnen u daarover adviseren.